Friday, September 28, 2018

√ Imam Syahid Hasan Al Bana

syeikh Hasan Al-Bana dilahirkan pada tahun 1906, yang dibesarkan dalam keluarga Islam yang taat. Dengan asuhan secara Islam itulah maka ia boleh berkata: “Hanya Islamlah ayah kandungku.” Hal itu kerana rasa cintanya terhadap aliran Islam, kerana aliran itulah yang membentuk tabiat dan keperibadiannya.

Ayah kandungnya sendiri yakni Syeikh Ahmad Abdurrahman yang lebih populer dengan panggilan as-Sa’ati, atau si tukang jam.

Hasan Al-Bana hafal 30 Juz kitab suci Al-Quran, padahal umur dia pada dikala itu gres 20 tahun. Ketika umur yang sekian itu dia berhasil menginsafkan Syeikh Abdul Wahab Jandrawy, Pemimpin (Syeikh) Al-Azhar University yang memiliki imbas besar pada segenap lapisan masyarakat dan memiliki hubungan yang dekat dengan banyak sekali pihak.

Namun Syeikh yang banyak ilmunya itu tidak memiliki roh jihad membela rakyat dan Islam dari kezaliman Raja Farouk dan penjajah Inggeris. Kecuali Syeikh Jandrawy ini yakni seorang pemimpin Sufi yang memiliki banyak pengikut setiap malam berzikir dan berselawat dengan nyanyian-nyanyian khusus jago Thariqat, tetapi mereka tidak mengerti sama sekali bahawa mereka itu terkurung oleh suasana yang diliputi kejahilan dan kejumudan umat. Mereka jauh dari semangat dan keagungan Islam kerana suasana kemunduran umat yang membelenggu.

Pada tahun 1927, ketika Hasan Al-Bana gres berusia 21 tahun, dia telah lulus dari Perguruan Darul Ulum Mesir, dia terus mengajar di Ismailiyah. Di Ismailiyah dia semakin mengerti suasana rakyat Mesir yang telah tepat rosaknya. Amat kasatmata perbezaannya antara kehidupan bangsa Mesir yang menjadi pekerja berangasan dengan rumah serta perkampungan yang buruk; dengan kehidupan orang-orang kulit putih yang menempati gedung-gedung megah dengan segala keangkuhannya. Kecuali kemiskinan dan kebodohan, rakyat juga banyak yang rosak moralnya kerana imbas kehidupan Barat yang sengaja direka oleh kaum penjajah untuk menghancurkan rakyat Mesir dari segi yang lain.

Dalam suasana yang demikian itulah Hasan Al-Bana mendirikan suatu jemaah yang dinamakan “Al-lkhwanul Muslimin” (Persaudaraan orang-orang Muslim) pada bulan Dzul Kaedah 1347 Hijrah (Mac 1928) yang bertujuan untuk mewujudkan impian Sayid Jamaluddin Al-Afghani dan Muhammad Abduh. Semangat kedua dia itulah sebagai rantai yang menyambung kepada cita yang diinginkan oleh Hasan Al-Bana beserta mitra kawannya di dalam membentuk organisasi tersebut.

Adapun khiththah gerakan lkhwanul Muslimin yang menuju cita yang diredhai Allah menurut Al-Quran dan Sunnah Rasulullah SAW itu melalui tahapan yakni:
1. Membentuk peribadi Muslim
2. Membentuk rumahtangga dan keluarga Islam
3. Cara hidup kampung Islam
4. Menuju kepada negeri Islam
5. Menuju kepada pemerintahan Islam.

Gerak Ikhwanul Muslimin mencakup segala bidang dakwah, mulai pendidikan terhadap anak-anak, pelajaran Al-Quran bagi orang dewasa, pendidikan keluarga, bidang sosial walaupun nampaknya sederhana sekalipun, dari kampung-kampung hingga kepada Universiti di kampus-kampus, mulai artikel hingga penerbitan buku dan majalah-majalah, hingga kepada urusan politik dalam amar makruf nahi mungkar, dan sebagainya.

Sampai kepada Muktamar Ikhwanul Muslimin yang ketiga tahun 1934, tampak tokoh-tokoh intelektual dan para ulama populer yang menjadi anggota dan pendukung Ikhwan, menyerupai Syekh Thanthawi Jauhari, spesialis tafsir populer dan Guru Besar. Kemudian Sayid Quthub, Dr. Abdul Qadir Audah, seorang Hakim terkenal, dan juga Dr. Hasan Al-Hadlaiby, dan sebagainya.

Syeikh Hasan Al-Bana bersama kawan-kawannya tidak bisa berdiam diri menghadapi kekuasaan Raja Farouk yang telah karam dalam kemabukan, rasuah, dan sewenang-wenang. Perbezaan pendapat, perselisihan, dan balasannya kontradiksi dengan penguasa yang aniaya dan dibantu oleh kekejaman penjajah Inggeris tidak sanggup dihindarkan.

Tentu saja penyokong Kerajaan bekerja keras untuk sanggup mengawasi gerak-geri para anggota Ikhwanul Muslimin. Kaum Imperialis Inggeris pula di dalam mencelakakan Ikhwanul Muslimin memiliki peranan yang sangat besar.

Akhirnya pada pagi hari tanggal 13 Februari 1949 dia memanggil puteranya. Kemudian dia bercerita kepada puteranya itu bahawa semalam dia bermimpi merasa dikunjungi Sayyidina Ali bin Abi Thalib. Ali bin Abi Thalib berkata kepada beliau: “Wahai Hasan, kau telah menunaikan kewajipan, agar amalmu diterima oleh Allah.”
Kemudian pada petang harinya, dia meninggalkan rumah bersama kawan-kawan seperjuangan pergi menunaikan tugas. Tiba-tiba dia di tembak oleh seorang anggota Polis kakitangan Raja Farouk, dan tersungkurlah dia di tepi jalan Kairo, dan dia menemui syahidnya sehabis hingga di hospital.

Beliau meninggal dunia kerana ditembak di pinggir jalan raya, dan tidak diketahui siapa pembunuhnya. Bahkan pembunuhnya menerima hadiah dari Raja Farouk.

Jenazah dia hanya disolatkan oleh ayah dia sebagai Imam dan anak lelaki dia sebagai makmum. Hanya dua orang. Kerana di sekeliling rumah dia dijaga ketat oleh askar negara untuk melarang siapapun masuk rumahnya menunjukkan penghormatan terakhir kepada beliau.
Sumber http://frequencia89.blogspot.com